Vi taler tit om, at Google fungerer lidt lige som skattelovgivningen. Hver gang nogen finder et hul, lapper de det. Men hvad nu hvis de havde skrevet færdselsloven? Hvordan ville vi så køre på gade og vej?
Lad os nu bare være ærlige. Google har skabt en hel industri, der forsøger at få folk til at få den største synlighed på nettet og de højeste placeringer i søgeresultaterne. Alle danser de rundt om Google, for at finde ud af, hvordan de får deres kunders hjemmesider og produkter til at tage sig bedst ud i Google øjne, så det er dem, der kommer til tops og konkurrenterne, der fortaber sig i de lavere placeringer.
Men hvordan ville det egentlig gå, hvis det i stedet for søgeresultater, var noget helt andet, Google havde ansvaret for – f.eks. færdselsloven? Tag med på et forfærdende tankeeksperiment.
Vi ville skiftevis skulle køre i højre eller venstre side af vejen
Google er kendt for løbende at justere på deres algoritmer. Som oftest sker det, fordi de finder ud af, at der er nogen, der har fundet en metode, hvorpå de kan snyde sig til bedre søgeresultater. De har kort sagt gennemskuet algoritmen og fokuserer nu på at producere indhold, så det udløser de bedste placeringer.
Det svarer lidt til, at hvis Google stod for færdselsloven, ville vi snart køre i højre og snart køre i venstre side af vejen. Hvorfor? Jo, for når vi kørte i højre side af vejen, opstod der færdselsuheld. Så for at undgå dette, ville man med jævne mellemrum skifte til kørsel i venstre side af vejen, for at se, om det hjalp på uheldsstatistikken.
Når det ikke var tilfældet, ville trafikken enten blive sendt tilbage i højre side af vejen igen eller også ville alle veje blive omdannet til 2 minus 1 veje.
Færdselsbetjentene ville se på bilens kvalitet
Google går op i kvalitet. Kvaliteten af indholdet på siden, hvor lang teksten er, hvor mange der linker til siden eller hvor opdateret den er, er gode – og efter vores mening også retfærdige – indikatorer på, hvor høj kvalitet Google anser siden for at have.
Men det svarer lidt til, at hvis du bliver stoppet af en færdselsbetjent, vil de bedømme dine evner til at køre bil på parametre som bilmærkets popularitet og pris, samt hvor ren, velplejet og ny bilen er. En mand med en spritny, toptunet og dyr sportsvogn vil altid køre bedre, end en der kører rundt i en gammel, ramponeret Lada.
Loven ville kun være retningsgivende
Google er kendt for at holde kortene tæt til kroppen. Ingen uden for Googles egne mure ved med sikkerhed, hvordan deres algoritmer er skruet sammen – og i virkelighedens verden tror vi også, at den hær af algoritmer, som Google sender de forskellige sider igennem, er så kompleks, at de forskellige algoritmer måske nogen gange ligefrem modarbejder hinanden. Det afføder så atter nye ændringer, når uhensigtsmæssighederne opdages. Men det er som sagt kun vores gæt.
Derfor arbejder Google med retningslinjer for webmastere i stedet for konkrete regler. Det ville svare til, at færdselsloven ikke ville være lige så håndfast, som den er i dag. Den ville være retningsgivende og beskrive hensigten med de forskellige regler – ikke hvordan de var implementeret i praksis. Det måtte billisterne selv regne ud, ud fra retningslinjerne, de straffe de modtog, og de uheld de blev implicerede i, når de kørte på vejen.
For det kan godt være, at Google nogle gang melder ud, at nu begynder de at fokusere på denne eller hin forseelse. Men de fortæller sjældent nogen om, præcis hvordan de sætter ind mod det – de belønner bare dem, der gætter det først.
Det er helt i stil med, når man fra politiets side melder ud, at de vil begynde at slå ned på fartsyndere – men de ikke fortæller, hvor de vil sende fotovognene hen og måle hastigheden. Forskellen er, at her er det dem, der kører for stærkt, der bliver straffet – ikke dem, der gætter det og kører pænt den dag, politiet holder der, som bliver belønnet.
Kørelærerne ville have kronede dage
For at færdes sikkert i trafikken og være sikker på ikke at blive tæppebombet med færdselsbøder, ville du være nødt til at hyre en kørelærer, der løbende kunne vejlede dig ud fra den fortolkning af færdselsretningslinjerne, som den pågældende kørelære havde.
Virkede de anvisninger, kørelærerne kom med ikke, kunne de altid undskylde sig med, at Google havde skruet på lovgivningen eller at der var kommet en ny indsatsstyrke af særlige færdselsbetjente, der havde fokus på noget andet, end de almindelige betjene havde.
Samtidig kunne de så tage penge for at lære dig den nye måde, du skulle køre på, for ikke at komme i klammeri med betjentene fra den nye indsatsstyrke.
Hvis vi alle sammen kørte ordentligt, ville der ikke være brug for lovændringer
Hvis vi alle sammen fokuserede på at skabe godt kvalitetsindhold og spekulerede mindre på at forsøge at narre Googles algoritmer, ville behovet for løbende ændringer og optimering i forhold til dem være minimal.
Så ville vi f.eks. stadig have beskrivende ankertekster i stedet for at skulle linke med neutrale vendinger eller webadresser, der ikke fortæller noget om, hvor vi sender vores brugere hen. Det svarer jo til, at der bare stod ”Her” eller ”Den vej” i stedet for bynavne på vejskiltene.
Men igen: Hvis ingen tænkte på at stjæle, behøvede vi jo ikke at låse vores døre. Så når alt kommer til alt, er Googles rolle som selvbestaltet politibetjent på nettet måske egentligt et større plus end et minus.